|
Jiggen
|
![]() |
| Jiggen
er nok uten tvil det viktigste verktøyet for å kunne få
laget en sykkelramme. Man trenger et "stativ" for å spenne
opp rørene før sveising. Av to hovedårsaker er denne
meget viktig. Det er for at rammen skal være helt rett. En ramme hvor
ikke rørene står på linje er ubrukelig. Den andre grunnen
er at alle metaller som sveises sammen har det lett for å "slå"
seg, noen som fører til at rammen blir skeiv. Dersom rørene
er spent godt nok opp, så vil dette motvirke dette en del. Jiggen vi har laget låser tre punkter på rammen. Det er kranken, styrerøret og hjulinnfestningen bak. Dersom disse innfestningene står på linje, så skal rammen i teorien bli rett. |
||||
| Her kan man se hvordan vi tenkte at jiggen skulle se ut. | ||||
![]() |
||||
|
Lengst til venstre ser vi komponenten som
skal holde styrerøret på plass. Det tynne rundtjernet øverst
er gjenget, slik at styrerøret kan tres på her og justeres
opp og ned med en kon mutter på hver side. Man kan justere vinkelen
på helningen til styrerøret med innretningen som går
ned på U-bjelken.
På midten ser vi komponenten hvor kranken skal settes på. Det tynne rundtjernet er gjenget slik at man kan bruke en kon mutter og spenne krankrøret skikkelig fast. Lengst til høyre ser vi komponenten hvor hjulinnfestningen bak settes på. |
||||
| Når rammen er ferdig sveiset i jiggen ser vi for oss at det vil se ut slik | ||||
|
||||
| Her kan man se hvordan resultatet ble. | ||||
| Her er komponenten hvor styrerøret skal festes på. | ||||
![]() |
||||
|
Her er komponenten hvor krankhuset skal
settes på.
|
||||
![]() |
||||
| Her er komponenten hvor hjulinnfestningen bak skal festes. | ||||
![]() |
||||
| Sandblåst og lakkert ser jiggen slik ut. | ||||
|
||||
| Her kan du laste ned film fra sandblåsingen. | ||||
| Film 1 (11MB) | ||||
| Film 2 (6 MB) | ||||