Manerer
  Sykkelsiden har lyst til å ta opp dette med manerer. Å være en syklist, er ikke bare og sykle. Det er nettopp syklistens manerer som gir denne sporten det lille ekstra. Lance Armstrong er et godt eksempel på dette. Du husker kanskje i Tour de France da Ullrich punkterte i inngangen til en bakke? Armstrong som da lå litt foran. Roet ned farten og ventet på sin konkurrent. Han ville ikke vinne på andres uhell. Eller den gangen da Laurent Jalabert tok føringen opp en av bakkene i Tour de France. Armstrong sakket ned farten på toppen, så Jalabert skulle få etappeseieren som takk for jobben. Jalabert hadde ikke mer krefter igjen, så Armstrong måtte gå vidre.

Du tenker kanskje nå at dette gjelder ikke deg, du skal jo ikke delta i Touren. Men der tar du feil, dette er ting som gjelder på alle nivåer!
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  Hilsing  
Hils på alle motgående syklister som er ute og trener der du sykler. Dette er den viktigste normen av alle. Ikke alle kan denne ennå, men det hjelper seg ute i felten. Alle syntes det er hyggelig å få et lite vink.  
   
   
  Hull i veien  
  Dersom man trener sammen med flere andre, er det en del regler som gjelder.
Hull i veien er et stort problem, serlig i Telemark. Dersom man ligger på rekke, ser det vanskelig å se ujevnheter i veibanen. Det er den første syklisten i kjeden som har ansvaret for å melde om hull, planker og lignende som er i veibanen. Slik varsles det: Dersom hullet ligger ute til høyre i veibanen, tar du høyre hånd. Holder den bak sete, så han bak kan se den. Lar fingrene peke lodrett mot asfalten og vrir fingrene mot venstre. Det symboliserer at det er et hull i veien på høyre side, styr mot venstre!
 
   
   
   
   
   
   
  Stoppesignal  
  Deretter kommer vi til rødt lys tegnet. La oss nå si at du sitter bak i klynga med treningskamerater. Du har da ikke mulighet til å se at det blir rødt lys. Førstemann har det et ansvar om å heve armen i været med håndflaten mot fartsretningen. Da skulle alle forstå at nå må vi stoppe. Det gjelder også ved alle andre fysiske sperringer også.  
   
   
   
  Svinge  
  De to som ligger foran og drar, har bestemt seg for å sykle til venstre. Hvordan skal dette symboliseres? Slik at man unngår velt. Syklistene som ligger på venstre side av klyngen tar venstre arm ut til siden. Dette varsler også bilene bak.  
   
   
  To og to  
  Mange bilister blir frustrert og lei av syklister som ligger to og to i veibanen på hovedveier. Dette mener Sykkelsiden at er unødvendig. Se an veiene. Er det en bondevei, så kan man godt ligge to og to. Men dersom det er en godt trafikkert vei, så ligg en og en.  
   
   
   
  Følger du disse normene så skal du være godt skodd sammen med treningsgjengen!  
   
     
     
     
     
     
     
 
Tilbake
 
 
Sykkelsiden 2002, oppdatert 2004 Copyright