Keramiske felger
Sprekkdannelser
 
  Sykkelsiden har fått et spørsmål fra en av sine lesere:  
     
  Jeg har et spørsmål om bygging av hjul. Jeg vurderer å kjøpe felgring medkeramisk belegg. Er det noe jeg bør være ekstra påpasselig når jeg skal bygge det. Jeg kjøpte et ferdig Mavic 517 Ceramic for noen år siden, det var helt fint til noen på et sykkelverksted fant ut at spilene måtte strammes. Ikke lenge etter det, begynte det å bli sprekker rundt eike-hullene i felgen. Noen fortalte meg da etterpå at disse felgene ikke tålte at spilene ble strammet for mye. Stemmer dette, og i tilfelle hvor stramme skal spilene være? Jeg har ikke hørt om det
problemet med "vanlige" felger.
mvh
Harald Nybru

 
   
   
   
   
   
   
   
   

Det er nok riktig at keramiske felger kan sprekke lettere enn felger av et metall, for eksempel aluminium. Keramiske felger er kanskje stivere og tåler en større trøkk før de blir deformert enn lignende felger av aluminium. Skal se litt materialteknisk først, for vise hvordan materialene er bygd opp.

Metaller
Figur 1 viser et atomgitter. Det er slike gittere man finner i metallene. Alle atomene er like og de har svake bindinger seg imellom. Dermed kan atomene bevege seg lett og ta opp binding med andre atomer. Det er derfor metaller lar seg lett forme og ikke brekker.

Figur 2 viser et strekkdiagram. Strekker man en stav av jern i en strekkbenk, så vil situasjonen se slik ut. Det første som vil skje med staven er at den begynner å strekke seg i det elastiske området. Dersom man fjerner kraften staven strekkes med i det elastiske området, vil staven gå tilbake til sin opprinnelige form. Påfører man så stor kraft at staven går forbi det elastiske området når vi flytegrensen. Når man passerer flytegrensen så vil ikke staven går tilbake til sin opprinnelige form, men være varig deformert. Dersom man setter på ytterligere kraft, vil til slutt staven ryke og vi får et brudd.

Dette kan sammenlignes med en plastikkpose. Dra forsiktig i den og du ser den strekker seg, slipper du så går den tilbake til sin opprinnelige form. Dersom du påfører en stor kraft og så slipper, så vil posen være strukket og går ikke tilbake til sin opprinnelige form. Påfører du enda større kraft så slites posen i to.

Keramisk material
Her har vi sterke bindinger mellom atomene. De lar seg vanskelig bryte, dette gjør dette materialet sterkt.
Forskjellen fra metallene er at dette materialet har ingen flytegrense. Vi får ikke noe forvarsel før det går i stykker.
Materialet har kun en bruddgrense.

Dette kan sammenliknes med plastikkbestikk. Du har sikkert prøve å spise kjøtt med plastbestikk. Nesten uten forvarsel så brekker gaffelen.

Konklusjon
Da har man sett forskjellen på disse to materialene. På en keramisk felg så må man være forsiktig med å stramme eikene for stramme. Det burde finnes dokumentasjon fra felgleverandøren om hvor stor spenning man kan ha i eikene. Strammes eikene med en spenning opp mot bruddgrensen, så går du fort over denne grensen når du setter deg på sykkelen og tråkker. Dermed oppstår sprekker.

Dersom man strammer eikene på aluminiumsfelgen opp i det elastiske området, så kan spenningen i eikene øke en del uten at det går utover felgen. Felgen går tilbake til sin opprinnelige form dersom spenningen ikke har vært over flytegrensen.

 
 
 
 
 
 
 
Figur 1: Atomgitter
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
Figur 2: Strekkdiagram
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 
Tilbake
 
     
 
Skrevet av Sykkelsiden.no juli 2004, Copyright