Verkstedet
Justering og rensing av navene
   
Har du problemer med et slarkete nav, eller bare har lyst til å ta en sjekk på de. Da burde du lese denne artikkelen. Her vil jeg ta for meg hvordan man åpner, renser, smører og justerer navene dine. Et godt vedlikeholdt nav vil holde mye lengre!
 
       
       
       
    Prinsippet på hvordan dette gjøres, er helt likt når det gjelder for og baknav. Navene skrues opp, rensens, smøreres og justeres på akkurat samme måte. Jeg vil ta for meg et baknav. Her er det fler ting som kan være aktuelt å se på i tillegg.    
       
       
   
Først og fremst må du ta hjulet av sykkelen. Deretter tar du ut hurtigkoblingen. Hold i spaken på den ene siden, og skru på mutteren på den andre siden. Den vil da til slutt gå av, og du kan trekke ut hele hurtigkoblingen.  
   
   
     
  Deretter må du skru av kransen som vist på bilde 1. Siden dette er en frikrans, så gir det inget motstand når kransen beveges mot klokka. Siden vi skal skru av kransen ved å skru mot klokka, må vi ha et mothold. Det brukes den avlange jernstangen med kjedet til. Beveg altså skiftenøkkelen mot klokka, og jernstangen med kjedet på med klokka. Da skal skruen som holder kransen løsne. Se bilde 2 for å se hva slags verktøy som kreves for denne operasjonen.  
Bilde 1, større bilde
 
Bilde 2, større bilde
       
       
       
       
  For å gjøre oversikten bedre, har jeg fjernet eikene og hjulet på bilde 3. (For all del ikke skru av eikene, det er bare for illustrasjonen sin skyld) Her ser du greit hvordan baknavet ser ut, når kransen er skrudd av. Har også tatt av pakningen på venstre side. Ofte bare en gummikappe, som skal stoppe støv fra å komme inn i navet.    
     
     
   
       
Bilde 3, større bilde        
    Ved å se på bilde 5, ser man hva slags verktøy som trengs. Konusen som er den innerste delen, har kun et tynt spor. For å få tak her, trenger vi en smal fastnøkkel. Ofte brukes en 15 mm fastnøkkel her. Som vist på bilde4, ser man hvordan verktøyet brukes. Fastnøkkelen på konusen, og gjerne en skiftenøkkel (eller 17 mm fastnøkkel) på den ytterste mutteren.

Det er svært viktig å holde seg helt unna høyre side av navet, der bosset er. (Bosset som kransen var skrudd fast på). Vi skal kun løsne opp på venstre side!! Hold fastnøkkelen godt i hånden, og dra skiftenøkkelen mot klokka. Da skal alt her løsne.
   
 
   
   
   
   
   
Bilde 4, større bilde
Bilde 5, større bilde
         
  Etterhvert som du skrur av de forskjellige delene er det ofte lurt å legge dem i rekkefølge, slik at det blir lettere å sette dem på plass igjen etterpå. Se bilde 6. Bilde 7 er et litt mer forstørret bilde. Her ser du konusen lengst til venstre. Det er denne som ligger mot kulene. De to neste gjenstandene på bildet, er distanseringene, så ligger låsemutteren ytterst.
   
   
   
     
     
Bilde 6 , større bilde   Bilde 7, større bilde
         
  Når alt er skrudd av på venstre side, da kan du bare dra ut akslingen som vist på bilde 8. Deretter plukker du bare ut kulene som vist på bilde 9. Ofte kan det være lurt å telle antall kuler før du tar dem ut. Kulene har en lei tendens til å forsvinne inn i navet. Men det er bare å riste dem ut igjen. Derfor er det lurt å vite hvor mange du leter etter!  
   
   
   
   
     
Bilde 8   Bilde 9
    Som du kan se på bilde 10, ligger det ganske mye rart der hvor kulene har vært. Antakelig en del sand og andre fremmedlegemer som tærer på metallet. Derfor er det viktig å få renset godt opp her. Da kan det være lurt å bruke avfetting, som vist på bilde 11. Sprøyt godt inn med avfetting og tørk med en fille. Gjør dette på både høyre og venstre side av navet. Kulene må også renses. Dersom du ser spor i navet etter kulene, er ikke dette noe godt tegn, men lite du kan gjøre med. Er det for dypt, må du bytte hele navet. Deretter renser du konusen. Se etter spor fra kulene her. Er det spor i den, burde den byttes. La navet tørke før du setter inn nytt fett. Dersom du samtidig vil bytte bosset, kan det gjøres som vist på bilde 12, med en 12mm umbrakonøkkel. Skru mot klokka.    
   
   
   
   
   
   
Bilde 10, se større bilde     Bilde 11
         
 
Når navet har tørket kan du legge inn nytt fett. Shimano har er et fett som er meget godt egnet. Du tar fettet på fingeren og legger et passe lag rundt på begge sider av navet, der kulene skal ligge. Nå kan du legge inn kulene. Lurt å ha en del fett der, slik at ikke kulene faller ut igjen mens du setter sammen navet. Husker du ikke hvor mange det var på hver side. Ta bare antall kuler du har og del på to. Det skal alltid være like mange kuler på hver side. Gjør som vist på bilde 13.
 
   
   
   
   
     
Bilde 12  
Da var det på tide å få dette sammen igjen. Tre akselen inn på høyre side. Når denne er igjennom skrur du først på konusen. Skru denne inn med fingerene. Ikke bruk mutteren på høyre side av akslingen som mothold, den kan løsne og du har et problem. Deretter legger du på distanseringene. Til slutt skrur du på låsemutteren. Ta nå 15 mm fastnøkkel og hold på konusen, deretter strammer du til låsemutteren. Du må nok løsne opp og stramme noen ganger før du får dette til. Når du ruller hjulet rundt, skal det ikke "lugge" i navet. Det skal heller ikke være slark. Et lite tips er å skru inn konusen slik at navet lugger litt, deretter stramme låsemutteren. Konusen skrur seg ofte litt utover når du strammer låsemutteren. Da er det bare å sette på kransen igjen og sykle i vei!
For å sette på kransen trenger du nå bare koppen med taggene og en skiftenøkkel. Nå skrur du med klokka og bosset gir automatisk mothold. Se bilde 14.
  Bilde 13, se større bilde
       
     
     
     
     
     
     
Bilde 14, se større bilde      
       
         
   
Problemer som kan oppstå
   
    Med baknav kan det ofte oppstå problemer om vinteren. Du har kanskje selv vært utfor det. Du skal sykle i vei, men du trår og trå men sykkelen går ikke fremover. Kransen går fri både forover og bakover. Det kommer av bosset.
Vanligvis når du tråkker bakover, går kransen fri. Når du tråkker fremover, trekker sykkeln deg i vei. Hvis det er fuktighet inne i bosset, fryser de tappene som gir mothold, når du tråkker fremover. Dermed blir sykkelen ubrukelig. Så fort det blir plussgrader funker den igjen. Da vil jeg anbefale å bytte boss, slik jeg viste hvordan gjøres litt lengre oppe.
   
       
       
       
       
       
         
    Shimano har også noen andre varianter på navene sine. Det er hvor boss og frikrans er i ett. Har du dette, vil du fort se at det er samme prinsippet her. Eneste forskjellen er at du trenger ikke jernstangen med kjedet på for å ta av kransen!    
       
       
       
         
         
   
Tilbake
   
   
Denne siden er skrevet og produsert av Sykkelsiden.no. Copyright . 2002