![]() |
Verkstedet
Justering og rensing av navene |
![]() |
|
Har du problemer med et slarkete nav,
eller bare har lyst til å ta en sjekk på de. Da burde du lese
denne artikkelen. Her vil jeg ta for meg hvordan man åpner, renser,
smører og justerer navene dine. Et godt vedlikeholdt nav vil holde
mye lengre!
|
||||
| Prinsippet på hvordan dette gjøres, er helt likt når det gjelder for og baknav. Navene skrues opp, rensens, smøreres og justeres på akkurat samme måte. Jeg vil ta for meg et baknav. Her er det fler ting som kan være aktuelt å se på i tillegg. | ||||
![]() |
![]() |
|||
| Først og fremst må du ta hjulet av sykkelen. Deretter tar du ut hurtigkoblingen. Hold i spaken på den ene siden, og skru på mutteren på den andre siden. Den vil da til slutt gå av, og du kan trekke ut hele hurtigkoblingen. | ||||
| Deretter må du skru av kransen som vist på bilde 1. Siden dette er en frikrans, så gir det inget motstand når kransen beveges mot klokka. Siden vi skal skru av kransen ved å skru mot klokka, må vi ha et mothold. Det brukes den avlange jernstangen med kjedet til. Beveg altså skiftenøkkelen mot klokka, og jernstangen med kjedet på med klokka. Da skal skruen som holder kransen løsne. Se bilde 2 for å se hva slags verktøy som kreves for denne operasjonen. | ||||
|
Bilde 1, større
bilde
|
Bilde 2, større bilde | |||
![]() |
||||
| For å gjøre oversikten bedre, har jeg fjernet eikene og hjulet på bilde 3. (For all del ikke skru av eikene, det er bare for illustrasjonen sin skyld) Her ser du greit hvordan baknavet ser ut, når kransen er skrudd av. Har også tatt av pakningen på venstre side. Ofte bare en gummikappe, som skal stoppe støv fra å komme inn i navet. | ||||
| Bilde 3, større bilde | ||||
| Ved å se på
bilde 5, ser man hva slags verktøy som trengs. Konusen som er den
innerste delen, har kun et tynt spor. For å få tak her, trenger
vi en smal fastnøkkel. Ofte brukes en 15 mm fastnøkkel her.
Som vist på bilde4, ser man hvordan verktøyet brukes. Fastnøkkelen
på konusen, og gjerne en skiftenøkkel (eller 17 mm fastnøkkel)
på den ytterste mutteren. Det er svært viktig å holde seg helt unna høyre side av navet, der bosset er. (Bosset som kransen var skrudd fast på). Vi skal kun løsne opp på venstre side!! Hold fastnøkkelen godt i hånden, og dra skiftenøkkelen mot klokka. Da skal alt her løsne. |
||||
![]() |
![]() |
|||
| Bilde 4, større bilde | Bilde 5, større bilde | |||
![]() |
Etterhvert som du skrur av de forskjellige delene er det ofte lurt å legge dem i rekkefølge, slik at det blir lettere å sette dem på plass igjen etterpå. Se bilde 6. Bilde 7 er et litt mer forstørret bilde. Her ser du konusen lengst til venstre. Det er denne som ligger mot kulene. De to neste gjenstandene på bildet, er distanseringene, så ligger låsemutteren ytterst. | ![]() |
||
| Bilde 6 , større bilde | Bilde 7, større bilde | |||
![]() |
Når alt er skrudd av på venstre side, da kan du bare dra ut akslingen som vist på bilde 8. Deretter plukker du bare ut kulene som vist på bilde 9. Ofte kan det være lurt å telle antall kuler før du tar dem ut. Kulene har en lei tendens til å forsvinne inn i navet. Men det er bare å riste dem ut igjen. Derfor er det lurt å vite hvor mange du leter etter! | ![]() |
||
| Bilde 8 | Bilde 9 | |||
| Som du kan se på bilde 10, ligger det ganske mye rart der hvor kulene har vært. Antakelig en del sand og andre fremmedlegemer som tærer på metallet. Derfor er det viktig å få renset godt opp her. Da kan det være lurt å bruke avfetting, som vist på bilde 11. Sprøyt godt inn med avfetting og tørk med en fille. Gjør dette på både høyre og venstre side av navet. Kulene må også renses. Dersom du ser spor i navet etter kulene, er ikke dette noe godt tegn, men lite du kan gjøre med. Er det for dypt, må du bytte hele navet. Deretter renser du konusen. Se etter spor fra kulene her. Er det spor i den, burde den byttes. La navet tørke før du setter inn nytt fett. Dersom du samtidig vil bytte bosset, kan det gjøres som vist på bilde 12, med en 12mm umbrakonøkkel. Skru mot klokka. | ||||
![]() |
![]() |
|||
| Bilde 10, se større bilde | Bilde 11 | |||
![]() |
Når navet har tørket kan du
legge inn nytt fett. Shimano har er et fett som er meget godt egnet. Du
tar fettet på fingeren og legger et passe lag rundt på begge
sider av navet, der kulene skal ligge. Nå kan du legge inn kulene.
Lurt å ha en del fett der, slik at ikke kulene faller ut igjen mens
du setter sammen navet. Husker du ikke hvor mange det var på hver
side. Ta bare antall kuler du har og del på to. Det skal alltid
være like mange kuler på hver side. Gjør som vist på
bilde 13.
|
![]() |
||
| Bilde 12 |
Da var det på tide å få
dette sammen igjen. Tre akselen inn på høyre side. Når
denne er igjennom skrur du først på konusen. Skru denne inn
med fingerene. Ikke bruk mutteren på høyre side av akslingen
som mothold, den kan løsne og du har et problem. Deretter legger
du på distanseringene. Til slutt skrur du på låsemutteren.
Ta nå 15 mm fastnøkkel og hold på konusen, deretter
strammer du til låsemutteren. Du må nok løsne opp og
stramme noen ganger før du får dette til. Når du ruller
hjulet rundt, skal det ikke "lugge" i navet. Det skal heller
ikke være slark. Et lite tips er å skru inn konusen slik at
navet lugger litt, deretter stramme låsemutteren. Konusen skrur
seg ofte litt utover når du strammer låsemutteren. Da er det
bare å sette på kransen igjen og sykle i vei!
For å sette på kransen trenger du nå bare koppen med taggene og en skiftenøkkel. Nå skrur du med klokka og bosset gir automatisk mothold. Se bilde 14. |
Bilde 13, se større bilde | ||
![]() |
||||
| Bilde 14, se større bilde | ||||
|
Problemer som kan oppstå
|
||||
| Med baknav kan det
ofte oppstå problemer om vinteren. Du har kanskje selv vært
utfor det. Du skal sykle i vei, men du trår og trå men sykkelen
går ikke fremover. Kransen går fri både forover og bakover.
Det kommer av bosset. Vanligvis når du tråkker bakover, går kransen fri. Når du tråkker fremover, trekker sykkeln deg i vei. Hvis det er fuktighet inne i bosset, fryser de tappene som gir mothold, når du tråkker fremover. Dermed blir sykkelen ubrukelig. Så fort det blir plussgrader funker den igjen. Da vil jeg anbefale å bytte boss, slik jeg viste hvordan gjøres litt lengre oppe. |
||||
| Shimano har også noen andre varianter på navene sine. Det er hvor boss og frikrans er i ett. Har du dette, vil du fort se at det er samme prinsippet her. Eneste forskjellen er at du trenger ikke jernstangen med kjedet på for å ta av kransen! | ||||
|
Denne siden er skrevet og produsert av
Sykkelsiden.no. Copyright . 2002
|